Pengikut

Jumaat, 17 Oktober 2014

Agar-agar Santan Pandan

      Musim Agar-agar aku belum habis lagi daa..hu..hu. Kali ni aku buat Agar-agar Santan Pandan pula untuk minum petang ni.. Korang pun biasa dah makan Agar-agar ni kan?! Tapi ini kali pertama gak aku buat Agar-agar Santan Pandan ni.. so jadi tak ni? he..he. Tapi resepi aku tak ingat aku ambil kat mana..tapi lebih kurang dengan korang punya gak kan?! So layan Album aku ni ye..

Ni la Agar-agar Santan Pandan aku..




Bahan-bahan:

1 paket serbuk agar2  ( yang 10g tu )

4 cawan air
1 cawan gula pasir
250ml santan (aku guna santan kotak 100ml, pastu aku tambah air jadikannya 250ml)
1 biji telur (masukkan dalam santan tadi, pastu kacau dengan garfu)
sedikit garam
5 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau & perisa pandan

Cara2:

- blander daun pandan dengan sedikit air, tapiskan.

- masak gula pasir dengan air blander daun pandan tadi..tambah lagi air..jadikannya 4 cawan semuanya. 
- bila dah mendidih masukkan sebuk agar2 & kacau sebati.
- masukkan pula santan yang dah dicampur dengan telur tadi. biar menggelegak (santan pecah). kacau takut membuak keluar lak.
- kacau dalam 2 minit, bila dah nampak macam berbintil-bintil, tutup api, masukkan dalam acuan.
- bila dah sejuk bolehlah dihidangkan.
- lebih sedap dimakan kalau agar2 ni baru keluar dari peti ais!!!


Masak air pandan & gula pasir tadi..

Dah menggelegak masukkan santan serta telur tadi..

Masukkan dalam acuan..

Tada!!! dah siap..


Jumpa Lagi!!



Agar-agar Gula Melaka

      Salam Jumaat..aku masih lagi di mood untuk menyediakan manisan Agar-agar lagi ni.. jangan marah arhhhh!!! he..he. Kali ni aku buat Agar-agar Gula Melaka (kata orang Melaka heeee)..1st time aku buat Agar2 ni. So aku intai lah di blog yatie-sinar kehidupan ku.. senang & simple je. So korang pun bolehlah intai juga di sana..macam2 ada..he..he. Layan Album Agar-agar aku ye.

Agar-agar Gula Melaka aku.

Comelnyer...(aku tak boleh tgk agar2..geram!)


Bahan-bahan:

1 paket serbuk agar2  ( yang 10g tu )
4 cawan air
1 ketul gula melaka (dalam 200g)
1/4 cawan gula pasir
250ml santan (aku guna santan kotak 100ml, pastu aku tambah air jadikannya 250ml)
1 biji telur (masukkan dalam santan tadi, pastu kacau dengan garfu)
sedikit garam
2 helai daun pandan

Cara2:

- masak gula melaka yang diracik kecil2, gula pasir & daun pandan bersama dengan 4 cawan air tadi sehingga larut semua gula & tapiskan. 
- bila dah mendidih masukkan sebuk agar2 & kacau sebati.
- masukkan pula santan yang dah dicampur dengan telur tadi. biar menggelegak (santan pecah). kacau takut membuak keluar lak.
- kacau dalam 2 minit, bila dah nampak macam berbintil-bintil, tutup api, masukkan dalam acuan.
- bila dah sejuk bolehlah dihidangkan.
- lebih sedap dimakan kalau agar2 ni baru keluar dari peti ais wooo!!!

Masak Gula Melaka, Gula Pasir & Daun Pandan bersama 4 cawan air tadi.

Semasa menggelegak tu..masukkan santan macam bawah ni, pastikan kacau takut membuak lak..

Masukkan dalam acuan..

Tada!!! dah siap..


Jumpa lagi!!


Rabu, 15 Oktober 2014

Assalammualaikum...

Selasa, 14 Oktober 2014

Agar-agar Milo & Oreo Lagi!

      Selamat pagi...berjelly-jelly lagi kami ni! Disebabkan aku lupa nak tunjuk gambar Agar2 Milo & Oreo aku yang dah dipotong hari tu..so aku buat lagi Agar2 Milo & Oreo ni. Aku nak gak tunjuk gambar Agar2 version aku yang dah berpotong tu.. ( penyakit-penyakit! )..he..he.. Tapi kali ni aku buat 2 lapis je lah ye..jimat masa. Layan Album aku ni ye..resepi boleh tengok di sini ye..

Agar-agar Milo & Oreo aku..






Jumpa lagi...

Jumaat, 10 Oktober 2014

Pudding Milo & Oreo

       Assalammualaikum...hari tu aku buat Puding lagi. Kali ni Puding Milo & Oreo aku ambil resepi dari blog Roz. Memang top Puding ni..memang terbaik la..patutlah nama asalnya dari blog roz tu Heavenly Milo & Oreo Jelly..tq Roz. Sedang baik punya mengambil gambar Pudding, lepas tu siap dah potong2 untuk dihidangkan...sekali lupa daa nak ambil gambar lepas dipotong. Layan je la gambar Puding aku mana yang ada ni ye..Resepi copy paste je ye..

Ni la rupa Puding Milo & Oreo aku..


BAHAN2:
1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar)
750ml Air
160g Gula
1 tin (400g) Susu Cair
3/4 cup Serbuk Milo
1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis

CARA2:
1. Masak serbuk agar2 & air sehingga larut.
Masukkan gula & masak sehingga gula larut.
Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.

2. Asingkan 2 cwn  ke dlm periuk yg lain & campurkan milo sehingga sebati.

3. Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan.
Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi.
Taburkan biskut oreo.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.

4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.

TIPS UNTUK MELAPIS:
a. Janagn tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
b. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.


Ni sesi memasukkan biskut Oreo pula..

Dah siap..tunggu nak keras je..

Bye-bye..


Jumaat, 3 Oktober 2014

Maruku Marvellous Ranggup Tradisional Aku...

      Fuhh! Omputeh lah sangat! Ni hah! Maruku Marvellous Rangup aku..dah siap untuk Raya Haji ni. Raya Puasa dulu tak sempat nak buat, baru ni la aku dapat membalas dendam sebab tak sempat buat masa Raya Puasa hari tu. Maruku ni aku pernah buat dulu, so resepinya tetaplah resepi Mak aku punya dan insya allah tak akan aku tukar resepi orang lain sebab Maruku Mak akulah terbaik!!! pada aku lah ye..he..he.. Tapi kalau korang tak percaya cubalah! banyak orang yang dah makan Maruku ni..memang cakap sedap beb! yang penting rangggggup!! bukan keras ye! ranggup! Layan Album Maruku aku ni ye..


Ni la Maruku Mak aku!..

Banyak gak dapat untuk satu adunan tu..


Bahan2:-

1 pek tepung maruku
½ pek tepung pulut
1 pek rempah kari
1 biji telur
2 sudu besar margerin cair
1 biji kelapa ( ambil santannya )
sedikit jemuju
sedikit bijan
garam & gula secukup rasa
daun kari yang digoreng ( saja nak bagi bau bila letak dalam botol yang diisi maruku tu )

Cara2:-
    Campur semua bahan kering, masukkan santan gaul hingga sebati.. tengok lah..agak2 sampai doh senang nak dimasukkan dalam acuan & senang nak tekan acuan cukuplah.

Ni hah..masuk semua bahan..gaul sampai rata..

Masukkan Mentega yang telah dicairkan..

Gaul sampai sebati macam ni hah..

Agak2 senang nak tekan cukup lah..

Tada!!! dah siap Kuih Maruku Marvellous aku ni..


Bye2..

jumpa lagi..


Jumaat, 26 September 2014

Bread Pudding

      Salam jumaat semua..petang nanti kalau dapat makan Puding Roti best kan?! terutama bila Puding tu makan sejuk2..Fuhh!!! Ni adik aku punya pasal la ni, pagi semalam dia buat Puding Roti ni lepas tu post gambar..terliur la. Aku pun apa lagi, minta resepi version yang dia guna la..petang tu gak aku buat. Inilah hasilnya..Puding Roti version aku pula.. Layan Album aku ni ye..


Puding Roti Aku..

Ni la gambar Puding Roti yang adik aku hantar tu!

Resepi Puding Roti
Bahan2:

5 keping roti
1 cawan susu segar/cair
1 cawan air
1 cawan susu pekat
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
3 sudu besar gula (buat karamel-sejukkan)

Cara2:

- rendam roti seketika
- apabila roti dah kembang sedikit, masukkan dalam blander bersama semua bahan2 yang lain, blander sampai halus
- bahagikan kepada 2 bahagian (1/2 aku buat biasa, 1/2 lagi aku campurkan dengan 1 sudu besar serbuk koko)
- kukus satu persatu berselang-seli sampau habis
- akhir sekali letakkan gula karamel tadi

Masukkan semua bahan..blanderkan.

Ini la rupanya..

Kukus satu persatu..

Tada..dah siap.




Jumpa lagi..