Pengikut

Sabtu, 19 Oktober 2013

Puding Triffel Aidil Adha.

      Puding Triffel ini aku hidangkan pada hari Raya korban yang lalu. Sangat mendapat sambutan ahli keluarga. Pada mulanya semuanya kata "apa ni?!"..."Triffle apa?!"..."buat dari apa?!".."sedap ke?!"...arrrr!!! banyak betul soalan yang aku kena jawap. Bila dah sumbat kat mulut diorang barulah kata "hmmmh...sedap la". Baru la aku rasa seronok sikit sebab dapat buat benda yang mereka terima & yang penting mereka suka makan.
     Resepi ni aku ambil dari majalah Rasa ke?!..Saji ke?! tak ingat la..tapi memang syukur sangat sebab resepinya sedap & sukatan serta arahanya menjadi.. Nak tengok resepinya?! nanti layan ye...

Puding Triffel

Bahan2nya:-

2 gulung kek swiss roll pandan (aku guna kek span pandan je)
1 cawan gula
1 tin susu cair
1 cawan tepung kastard
2 biji telur
1 tin buah-buahan koktel
1 kotak jeli (aku guna perisa pandan)
1 cawan air
secubit garam

Cara2nya:-

-potong kek & susun dalam bekas kaca
-tuang susu, telur,air buah koktel ke dalam periuk.
-masukkan tepung, gula & secubit garam & masak pekat & berkilat
-bila dah pekat tuang atas kek tadi & ratakan
-taburkan buah2an koktel tadi & biarkan sejuk sebentar
-dalam periuk lain, didihkan  jeli mengikut arahan pada kotak jeli.  setelah larut, tuangkan atas buah2an  koktel dalam bekas kaca tadi,  setelah sejuk bolehlah dihidangkan.


Kek Span yang telah disusun.

Kacau sehingga tepung kastard pekat & likat.

Tuang atas Kek tadi, taburkan buah2an Koktel dah sejuk barulah tuang jeli yang dimasak tadi.

Ta'da!!! Inilah rupa Puding Triffel aku..



Jumpa lagi...


Tiada ulasan: