Pengikut

Ahad, 13 Mac 2016

Agar-agar Santan Gula Melaka

       Assalammualaikum.. Selamat petang guy's.. Jom pekena sat Agar-agar Santan Gula Melaka aku ni jap... Aku buat dalam bekas kecil2 ni sebagai manisan..makanan tambahan untuk Tahlil 100 hari Arwah Bonda aku malam nanti.. 
Tapi banyak ni...meh lah..bolehlah makan sikit time panas-panas ni.. Layan Album aku ni ye..


Agar-agar Santan Gula Melaka aku 


Agar-agar Santan Gula Melaka 

Bahan-bahan :
1 peket agar-agar 
5 cawan air
1 cawan air gula merah
3/4 cawan gula
1 cawan santan pekat ( aku guna 1 kotak santan kotak kecil tu) 
1 biji telur ayam 
2-3 helai daun pandan

Caranya:
1. Masakkan agar2  dengan air hingga larut bersama daun pandan
2. Masukkan gula pasir - biar smpi gula hancur ye...
3. Dah hancur, tapiskan kedlm periuk lain.
4. Masukkan air gula merah (tapis dulu gula tu)
5. Telur ayam tadi, kacaukan bersama santan, kacau hingga sebati.
6. Bancuhan telur dan santan tadi, tapis dan masukkan terus kedalam agar-agar tadi, biarkan ia mendidih.
7. Masukkan adunan ke dalam bekas yg sesuai. 
pastu sejukkan dlm fridge.



Jumpa Lagi!!!




7 ulasan:

A berkata...

ya ampunnn may favaourate :( mana nak dpt ni alahaiii

kisah earty berkata...

suke makan agar-agar ni..Sedap..tapi tak reti nak buat.. :(

azlia berkata...

He..he..ble try..senang je tu..

azlia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
azlia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Arief Sigli berkata...

Nak coba, tak cukup alat :D nunda dulu :)

zaitie hasnan berkata...

banyak nye dia buat, pos la sket ke blog saya, nnt petang nak makan..hehe