Pengikut

Sabtu, 7 Mei 2016

Agar-agar Santan Pandan

      Hi semua...selamat tengah hari..lama tak jumpa korang. Sebenarnya aku terlupa lak tentang kewujudan blog aku ni..la ni baru teringat..barulah buka blog jumpa korang semua. Panas giler kat luar tu sekarang ni kan?! nak keluar rumah pun aku malas sekarang ni..so duk rumah je la besarkan badan..he..he. 
      Jom buat agar2 nak?! simpan Peti Ais..lepas tu makan lak sejuk2..fuhhh! memang terbaiklah. Ni aku punya dah siap..aku makan dulu lah ehh! Layan Albun aku ni dulu ye.. Nak tengok tak Agar-agar Santan Pandan aku yang dulu punya! klik kat sini ye..

Agar-agar Santan Pandan aku..


Bahan-bahan:
 1 paket serbuk agar2  ( yang 10g tu )
 4 cawan air
 1 cawan gula pasir
 250ml santan (aku guna santan kotak 100ml, pastu aku tambah air jadikannya 250ml)
 1 biji telur (masukkan dalam santan tadi, pastu kacau dengan garfu) 
sedikit garam 
5 helai daun pandan 
sedikit pewarna hijau & perisa pandan 
Cara2: 
- blander daun pandan dengan sedikit air, tapiskan. 
- masak gula pasir dengan air blander daun pandan tadi..tambah lagi air..jadikannya 4 cawan semuanya. 
 - bila dah mendidih masukkan sebuk agar2 & kacau sebati.
 - masukkan pula santan yang dah dicampur dengan telur tadi. biar menggelegak (santan pecah). kacau takut membuak keluar lak.
 - kacau dalam 2 minit, bila dah nampak macam berbintil-bintil, tutup api, masukkan dalam acuan.
 - bila dah sejuk bolehlah dihidangkan.





Bye..jumpa lagi..



2 ulasan:

Afif Rayyan berkata...

Macam sedap je.. huhu

azlia berkata...

Sedap la..santan kaw-kaw tu..daun pandan asli tu..X pakai perisa pandan dah..