Pengikut

Khamis, 27 Disember 2012

Maruku

      Cuti sekolah yang panjang ni membuat stok makanan ringan di rumah cepat je habis. Boring la pulak tak de benda nak mengonyah-ngoyah sambil tengok TV ni. Ndak tak ndak...aku pergi dapur..geledah la tengok apa benda yang ada..jumpa lak tepung maruku.. he..he..best gak makan Maruku bila tak musim raya ni..lagipun senang je buat Maruku ni..  
      Resepi Maruku aku ni adalah resepi dari mak aku, bagi aku ni la Maruku yang Dbest sekali (masakkan mak la katakan) & ia juga merupakan salah satu kuih raya kegemaran aku. Apa lagi..operasi membuat Maruku pun bermula!!!...

Ni la Maruku aku..macam2 colour la pulak..



 Bahan2:-

1 pek tepung maruku
½ pek tepung pulut
1 pek rempah kari
1 biji telur
2 sudu besar margerin cair
1 biji kelapa ( ambil santannya )
sedikit jemuju
sedikit bijan
garam & gula secukup rasa
daun kari yang digoreng ( saja nak bagi bau bila letak dalam botol yang diisi maruku tu )

Cara2:-
    Campur semua bahan kering, masukkan santan gaul hingga sebati.. tengok lah..agak2 sampai doh senang nak dimasukkan dalam acuan & senang nak tekan acuan cukuplah.


Campurkan semua bahan..


Masukkan santan.


Aku buat maruku hancur, senang sikit..
malas nak buat kecil2..


Dah siap!!!


bye-bye..



12 ulasan:

Pink berkata...

jadi laper nich ngelihatnya, hee

Izzah Ismail berkata...

nyum-nyum :D

Happy Birthday to youuuu :) Happy birthday to you , happy birthday to you :D Jom join Birthday Giveaway by Nazurah ! Cepatttt join , bakal tamat 30/12/2012 :D

http://rahasiabelogaku.blogspot.com/2012/11/giveaway-time-giveaway-oh-my-birthday.html

Jom bacaaa entri TERBARU Izzah :")
http://rahasiabelogaku.blogspot.com/2012/12/semangat-mempromosi.html

fara dz berkata...

wahhh...menarik...nk cube lh nnt..tq 4 sharing.. :)

azlia berkata...

fara raya nanti ble la buat..

azlia berkata...

izzah akak tgh kruk..kruk ni..makan maruku..he..he..

azlia berkata...

pink..akak tengok maruku je terus lapar..

nurulakmal berkata...

hari tu roti sosej.. ni maruku pula... sedapnya..

azlia berkata...

he..he..wat camner nurul..mak org ni kaki mengunyah..

Norzie hany berkata...

Salam kenal dik.
Sedapnya....fav akak ni.

azlia berkata...

salam kenal gak norzie..sama la kita ni..gila maruku..he..he..

Kelik Irvan berkata...

Yummi-yumi,, pengen incipin kue itu. Ini kue khas daerahmu ya?

azlia berkata...

ye irvan..ini kue 1 malaysia..semua bangsa disini makan kue ini..
cara membuatnya pun senang bangat..try la..boleh makan sore2 nanti..