Pengikut

Sabtu, 7 Februari 2015

Mini Pavlova aku

      Selamat petang, hari ini aku mencuba untuk membuat Pavlova. Asyik duk beli orang punya je, benda favorite..sedapkan?! tak cukup! makan tak puaslah ha..ha. Resepi dah google merata-rata.. tapi buatnya tak gak..he..he. Hari ni barulah aku berkesempatan membuatnya... hmmmm..nikmatnya Allah..buat sendiri kan..dapat banyak woo..lepas tu suka hati akulah kan nak letak apa untuk hiasanya..he..he. Resepi Pavlova lebih kurang je semuanya, cuma manisnya lah korang adjust ikut tekak korang..dalam banyak2 resepi yang aku google tu aku mencuba resepi ini..tapi aku tak tau la siapa tuannya..sebab dah lama sangat aku kumpul he..he. Layan Album Pavlova aku ni ye..


Mini Pavlova aku hu..hu.




Bahan-bahan
4 biji (120 grams) telur putih
1 cawan gula kaster (aku kurangkan sikit)
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil cuka makanan
1 sudu makan tepung jagung

Topping:
1 cup (240 ml) non-diary whipping cream

Cara buat topping
 Pukul non-diary whipping cream sehingga kembang dan gebu.

Cadangan buah-buahan untuk hiasan
Buah segar- markisa, kiwi, strawberries, raspberries, blackberries,  pic, nanas dan lain-lain buah mengikut kesukaan anda

Cara membuat Mini Pavlova
Pukul putih telur sehingga setengah kembang. Masukkan gula kaster sedikit demi sedikit dan pukul lagi sehingga putih telur kembang sepenuhnya. Pastikan gula semuanya telah hancur.
1.   Kemudian masukkan vanilla esen, cuka dan tepung. Kacau dengan spatula perlahan-lahan.
2.   Tuangkan atas acuan kertas kecil2
3.   Panaskan oven pada 200 darjah C
4.   Bila masukan pavlova dalam oven terus turunkan suhu kepada 160 darjah C dan Bakar dalam oven selama lebih kurang 1 jam. Tutup suis dan biarkan dalam oven sehingga sejuk. (tp bergantung pada oven masing2 ye)
5.   Keluarkan dari oven dan sapukan dengan krim. Hiaskan dengan buah-buahan segar.


Putih telur yang dah kembang

Aku buat bentuk mcm ni..senang nak ngap!

dah masak garing

Letak krim

hias dengan buah2

Tada! dah siap








Jumpa lagi



6 ulasan:

Puan Wawa berkata...

org ckp best.. wawa blm pernah rse lg.. hihi

pai mung berkata...

nampaknya manis banget....
boleh menta????? :-)

azlia berkata...

Sedap gak puan Wawa..akak duk order kat org makan X cukup! Tu yg wat sdri..Makan sampai puas..ni yg duk senyap kjap kn ha..ha..

azlia berkata...

Mmg manisan tu..tapi kakak sudah kurangkan gulanya..Kemudian makan dengan buah2 tu..Ada rasa masam manis kan..sedaplah..

Azlee Amirudin berkata...

Pandai betul buat...bolehla try resepi u musim2 cuti raya cina ni..haha

azlia berkata...

1st time gak wat tu..asyik beli je..X cukup2 rasanya wat sdri puasla sikit makan..lama la nk makan bnda tu lg kn..he..he..