Pengikut

Jumaat, 27 Februari 2015

Apam Let It Go! Let It Go!

      Assalam..lama tak jenguk blog aku ni, bz sangat gamaknya aku ni, mana tidaknya...staff tak de beb! duk kerja seteret sampai malam je ni..tapi...sempat gak wat operasi kat dapur tu..he..he. Menu minum petang aku tadi Apam Eno! tapi lupa daa nak oles minyak dulu dalam acuan tu kan?! So seksa daa..aku nak keluarkan Apam aku tu..haish! Tak pe la, dah makan sedap je..he..he.. Layan Album aku ni ye..


Apam Eno Let it go aku!


Bahan2:

1 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandul
1/2 cawan gula
1 sudu teh yis mauripan
1 sudu kecil eno biru
kelapa parut yang dicampur garam sedikit
pewarna ikut kegemaran

Cara2:
- satukan semua bahan kecuali Eno, kacau sebati, biarkan 1/2 jam
- bila tengok adunan tu dah berbuih sikit baru campurkan eno & pewarna
- kukus hingga masak ( lama masaknya ikutlah besar @ kecil acuan yang anda gunakan)
- dah masak gaulkan @ letakan kelapa parut tadi.


Acuan yang aku gunakan..

biarkan 30min

letak color kegemaran

tuang adunan dalam acuan..kukuskan


Tada! dah siap.. tak boleh keluar! huk! huk!

Apam Eno let it go aku!


Jumpa lagi!..


4 ulasan:

fifie feyca berkata...

sedap nyewww..

NEKCIK berkata...

Oo kwjap jer perapnya yee...malas nak buat sebab slalunuya kna perap 4 jam..nnti kita cuba

azlia berkata...

Tah..Org tu tulis kejap je perap dia..Klu lama sy pun X dan nk tunggu lama2 tu..

azlia berkata...

Mmg sedap..cam apam beraskan?! Bdk skrg X suka Sgt kuih2 camni kan..Anak yg bongsu tu..akak paksa..nganga mukut..sumbat kuih tu suruh dia makan rasa bnda tu. Dah rasa..berketul ketul lak dia makan..tau pun sedap..ha..ha..