Pengikut

Selasa, 23 September 2014

Rich Strawberry Pudding

      Assalammualaikum...semenjak 2 menjak ni terajin lak nak buat Pudding. Kebetulan hari ni birthday Fira..pastu serbuk agar2 tu pun ada lagi..nak buatlah untuk dia. Aku menggunakan resepi 
Rich Chocolate pudding hari tu..cuma tang koko tu aku tukar dengan Strawberry Emalco..pastu air tu aku tukar dengan susu segar..lagu satu aku memandai-mandai susun Swiss roll Vanilla kek kat situ..he..he..yang lain semua sama je. Tak apalah..aku tulis lain ye.. Layan Album puding aku ye..

Rich Strawberry Pudding

Birthday Girl..

"Sedap giler kak!!!" kata bebudak ni bila makan puding tu..
try la kalau nak tau! he..he..

Bahan-bahan:-

4 1/4 cawan air (aku guna susu segar)
1 cawan gula (aku kurangkan sedikit)
1 pek agar2 serbuk (yang 10g tu)
1 sudu kecil strawberry emalco
2 sudu besar butter
3 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
sedikit lagi pewarna merah (nak bagi pink lagi..)

Cara2:
- campurkan semua bahan kecuali butter (tepung tu campur dalam air sedikit sebelum dicampurkan dalam      bahan2 yang lain tu..takut berketul-ketul lak)
- apabila hampir mendidih, masukkan butter tadi, kacau sebati kemudian tutup api.
- tapis agar2, tuagkan dalam acuan kemudian biarkan sejuk. ( nak senang keluarkan agar2, basahkan dulu acuan yang hendak diguna, kebas2kan sikit, baru tunagkan agar2 tadi.


Swiss Roll yg aku dah susun..

Agar2 yang dah masak..

Tada!!! dah siap..
sekali bhg tgh kek tu timbul daa bila aku tuang agar2 tu...
tak pe..akan ada version kedua nanti..tunggu..he..he.


Bye-bye..


2 ulasan:

cara mencegah defresi setelah melahirkan berkata...

waah,,enak nih rich strawbery puddingnya :)

azlia berkata...

mmm..mmg rich..try la..