Pengikut

Jumaat, 3 Oktober 2014

Maruku Marvellous Ranggup Tradisional Aku...

      Fuhh! Omputeh lah sangat! Ni hah! Maruku Marvellous Rangup aku..dah siap untuk Raya Haji ni. Raya Puasa dulu tak sempat nak buat, baru ni la aku dapat membalas dendam sebab tak sempat buat masa Raya Puasa hari tu. Maruku ni aku pernah buat dulu, so resepinya tetaplah resepi Mak aku punya dan insya allah tak akan aku tukar resepi orang lain sebab Maruku Mak akulah terbaik!!! pada aku lah ye..he..he.. Tapi kalau korang tak percaya cubalah! banyak orang yang dah makan Maruku ni..memang cakap sedap beb! yang penting rangggggup!! bukan keras ye! ranggup! Layan Album Maruku aku ni ye..


Ni la Maruku Mak aku!..

Banyak gak dapat untuk satu adunan tu..


Bahan2:-

1 pek tepung maruku
½ pek tepung pulut
1 pek rempah kari
1 biji telur
2 sudu besar margerin cair
1 biji kelapa ( ambil santannya )
sedikit jemuju
sedikit bijan
garam & gula secukup rasa
daun kari yang digoreng ( saja nak bagi bau bila letak dalam botol yang diisi maruku tu )

Cara2:-
    Campur semua bahan kering, masukkan santan gaul hingga sebati.. tengok lah..agak2 sampai doh senang nak dimasukkan dalam acuan & senang nak tekan acuan cukuplah.

Ni hah..masuk semua bahan..gaul sampai rata..

Masukkan Mentega yang telah dicairkan..

Gaul sampai sebati macam ni hah..

Agak2 senang nak tekan cukup lah..

Tada!!! dah siap Kuih Maruku Marvellous aku ni..


Bye2..

jumpa lagi..


Tiada ulasan: