Pengikut

Rabu, 24 Oktober 2012

Kuih Bahulu...

       Salam Aidil Adha... lagi 2 hari kita nak menyambut Hari Raya Korban. Korang semua raya kat ner? Balik kampung ke? Best la u all ada gak kampung yang betul2 kampung... Aku?!!.. Insyaallah balik gak..walaupun kampung aku tak berapa nak kampung...tapi okey lah tu!!! Dapat gak anak2 merasa berjalan kaki tanpa pakai selipar...
      Aku nak buat Kuih Bahulu ni...korang nak?! Best wooo...walau tak sama gebus gilos macam kita makan kat melaka tu...ni kira ok la ni...nak tunggu balik melaka baru makan..kempunan la. Tapi kat pasaraya pun banyak gak jual, kat jusco punya pun best gak..tapi tak larat nak tengok orang yang jual tu...tapi tak pe la..dia penat kot berkerja sambil berdiri tu...


 Ni la dia Kuih Bahulu...

Kuih Bahulu ni senang je resepi dia..nak menunggu habis..buat sikit2 tu yang malas tu...tapi aku buat gak ni...
Ni resepi mak aku ye... 

Bahan2:
1 mangkuk tepung gandum ( lebih elok kalau dpt jemur/sangai dulu tepung tu )
1 mangkuk telur
1 mangkuk gula ( kalau tak nak manis, kurangkan lah )

(mangkuk tu, ikut korang la, kalau besar mangkuknya..banyak la dapatnya )

Cara2:
-campurkan semua bahan, pukul sampai kembang/putih.
-bakar sehingga masak / kekuningan.


 Ni saja aku nak tunjuk besar mangkuk yang aku guna..








 Tepung sama banyak dengan telur..

Masuk dalam acuan..kalau nak senang..bakar je dalam loyang kek..dah masak potong2 je..

Dah siap bakar..

 Tada!!!..
'Selamat Hari Raya Aidil Adha..' 



6 ulasan:

nita berkata...

wah.. cam senang jer erk.. nanti tengoklah bila2 nak try... hihihi :P

copy akak punya resepi k..

selamat hari raya Aidil Adha kak.. ^_^

Khafizi Saad berkata...

Rajin seyh buat bahulu sendiri...nampak macam kat pasaraya punya tuh mudah sikit :P

Tuan blog : www.notakasar.blogspot.com

azlia berkata...

mmg senang nita oii..bahan2 pun x banyak..bdk2 mesti suker nyer!!!

azlia berkata...

ooo...crack rupanya..nota jer kasar tp hensem gak bapa muda ni..ha..ha.. crack..klau dah jadi mak2 ni...rasa rajin je nak buat semua benda utk kuarga.. bila tgk anak2 suke, kt lg suker!!!he..he..

ANNA MARIANA berkata...

sedapnya.. nanti akak pos kan utk anna k...hehehhe

azlia berkata...

boleh..he..he..