Pengikut

Selasa, 16 Oktober 2012

Lempeng Kelapa..

 Jom sarapan!!!... Dah berapa hari tekak ni teringin nak makan Lempeng Kelapa, nak buat malas...nak beli tak gamak lak. Setakat Lempeng Kelapa ke, pisang ke, memang makanan aku la tu.. Masa kecil2 dulu itu la sarapanya berulang-ulang. Kalau cucuk tu..cucuk kodok ikan bilis, kelapa, pisang, labu, pastu lempeng. Lempeng kelapa, pisang, ikan bilis paling2 pun lempeng kosong je. Nak buat sarapan tu semua bergantung la pada lauk apa yang lebih semalam.. kalau ada kari lebih ke, sambal ke, tumis asam ke paling best ikan masin le...nyam..nyamm..sampai ketulang ikan pun dok jilat lagi...(melampau betul)...
Nak buat Lempeng (omputih cakap pancake) senang je kan..korang pun tau...

 Lempeng Kelapa & Sambal Ikan Bilis...
(sambal bukan lebih semalam ye..aku baru tumis ni ha..)


 Bahan2 dia: Korang masuk je tepung gandum, kelapa yang diparut ( minta la kat kedai runcit tu, suruh dia parut putih je ) & garam.. pastu tambah air.. Buat la cair2 sikit daripada cara kita buat cucuk kodok tu ( senang nak laperkan dia ). Kalau buat ikan bilis ke, pisang ke.. campur je sekali dalam adunan tu... ( crack akak da edit tau supaya senang paham he..he.. )


Inilah semua bahan yang aku dah campurkan..

 
 Lempeng yang baru dilempengkan..


Agak2 da garing sikit..terbalikan dia..


Tada!!! Dah siap Lempeng Kelapa ku..

Jemput makan..








9 ulasan:

nita berkata...

Esok buatlah lagi untuk minum petang ngan saya ..hehehe

Khalish Idraki berkata...

KAK KAK!!! KAK AZLIA!!! SOALAN!!! Err...kelapa tuh parut ka letak santan?? KAK KAK!! Pos kat saya boleh? pagi2 dah tengok gambar makanan...urghh...lapaq!!

-Crack of notakasar.blogspot.com-

p/s: kak...setting la kasik ble anonymous pun ble comment..guna ni saya takleh pakai nama crack lorh... :P

ANNA MARIANA berkata...

jgn lupa poskan ok..hikhik

azlia berkata...

boleh..esok aku buat dgn mamak kat sebelah tu..kau makan la ye!

azlia berkata...

ha..he.. lupa lak..ada org tgh belajar jd 'superman' di mata kuarga dia...he..he..akak da update tau..nanti tgk ye.. nanti akak buat dodol.. makan x?!!!

azlia berkata...

da 'post' la tu..anna tgk tau! he..he..

Crack berkata...

Tenkiu kak!! Besok pagi2 saya cuba!! tapi yang sambal tuh...err...saya guna sardin dlm tin ajala kak...tak rajin sgtla...kakakka. Nk kasik puan saya takjub sikit besok :p. Dodol...waaa....kak...yang tuh mmg feveret...tapi kalo.kak letak resepi pun tak guna kak...sebab yang tuh saya tgk kat tv..nak masaknya berjam2...nak kena kacau tak berenti...luruh tulang belulang saya kak...haahaha...

azlia berkata...

Ha..ha..x yah crack..kt wt segera punya...lg pun kt wat sikit2 je..klu nk wt bebanyak...pastu wat sengsorang lak tu..gerenti kt mc 2ari nyer..he..he..

norazis berkata...

cicah kari atau sambal sardin pun sedap..