Pengikut

Khamis, 4 Oktober 2012

KEK COKLAT MALAS!!!

Kek Coklat Malas?!!!...mmm...  Sebenarnya bukan kek tu yang malas..tuan yang nak makan kek tu yang malas..he..he..Nak wat cam maner!!! tekak nak makan macam2, nak beli sokmo...duit lak yang malas nak ada kat aku ni..ha..ha.. 
Sebenarnya ni Kek Coklat Tanpa Butter..aku amik kat salah satu blog ni..tapi x ingat lak sape, sbb da lama sgt aku amik baru la ni aku wat...
Kek ni mmg lembab gilos punya lah! tgk la sukatan airnya...bila masuk dlm mulut...fuhh!!! mcm x terasa mengunyahnya..tau2 ada dlm tekak...( mcm iqram dinzly lak ) betullllll...klu x caya..try la buat..


Kek Coklat Tanpa Butter


Bahan Utama:- (loyang 20 cm )
  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
Bahan A:-
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat ( aku letak 1 cawan je, ok gak )
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe ( pun aku x letak, x ble minum nescafe..migrane..hehe )
Bahan B:-
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
** Topping ** ( aku x letak pun..da kata malas..ha..ha..)
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak
Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan kacau sebati. Kemudian kacau atas dapur dengan api yang perlahan hingga agak likat sedikit. Sejukkan sebentar dan sapukan atas dan keliling kek yang telah sejuk.
Cara Menyediakan Kek:-


  1. Masukkan gula dan pukul lagi.
  2. Kemudian masukkan minyak masak.
  3. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.   Bakar 170 degree selama 1jam @ sehingga masak.

Cara aku menyediakan kek malas ni:-

- Aku campur semua bahan basah dlm blander, pastu baru + bahan kering, tuang dlm Loyang, bakar.. 
  170 degree selama 1jam @ sehingga masak.( bergantung pada oven masing2 )


Semua bahan basah yang aku blander sekali..


Da tu..aku campur semua bahan kering lak..


Tuang dalam loyang..

Bakar...


Mmmm... Sadap!!!



2 ulasan:

nita berkata...

den dah torai dah resepi ni kak, saya rajin sikitlah dari akak tak pakai blander saya pakai mixture hihihi ..tapi ado lak tersalah teknik so akak rasa la jap lagi.. ade sikit ni saya buat bekal hihihi..

azlia berkata...

x pe..yg ptg ble wat utk anak2..anak2 pun happy tgk mak dia ble wat segalanya utk mrk...jd lerrrr