Pengikut

Jumaat, 30 November 2012

Pengat Durian!

      Amboi..sedapnya Pengat Durian.. Alhamdulillah.. berjaya juga aku makan Pengat Durian ni.. Ni Mat Gebu punya penangan la ni, semalam tengok blog Mat Gebu buat Santan durian  sampai terliur. Nasip baik malam ni ada Pasar Malam, apa lagi bergegas la pergi beli, balik kerja je terus buat.. Ahhhh..sedapnya...kalau ada pulut sedap gak ni, tapi tak pe, cicah dengan roti..makan tak ingat!!! Bangun pagi terus sakit kepala! Agaknya panas sebab makan durian banyak sangat..
      Tapi tak pe... janji aku dapat makan Pengat durian tu...so tak la aku duk teringat-ingat Santan Durian Mat Gebu tu..ha..ha.. Walaupun buat pengat tu korang dah tau..tapi aku nak juga bagi resepi aku..hi..hi..

Pengat Durian Aku..



Ni je yang aku dapat.. jadi ler!!!


 Bahan & caranya:-

-Santan kelapa mengikut banyak & pekat yang korang nak,  masukkan dalam periuk.
-Campur 1 ketuk gula melaka (kalau nak warnanya gelap sikit, pakai gula merah)
-Masukkan sedikit garam dan gula pasir mengikut citarasa korang.
-Masukkan daun pandan & durian tadi.
-Kacau sampai larut gula tu, tunggu menggelegak sikit, tutup api.
-Dah siap, bolehlah menikmatinya...

Semua bahan yang telah dicampurkan..


Dah siap!!!
Pengat Durian Aku..







12 ulasan:

Crack berkata...

Kak, musim demam jangan makan banyak sangat durian. Saya, wife kat umah dah tebongkang dek demam tuh. Hahahaha..^_^

Crack berkata...

sedap la plak...rajin potong daun pandan cantik2 camtuh!

azlia berkata...

insyaALLAH tak kot.. setakat ni makan 1/2 guni pun steady lg...ha..ha.. (hantu durian la katakan)

azlia berkata...

crack ni dah sah lepas makan durian tu tak letak air sikit kat dalam kulit durian tu pastu minum..he..he..

Mia Liana berkata...

sedapnya... ;)

inahar ali berkata...

nak pinjam reben hijau tu sat..leh x?? nk pinjam wat hiasan durian crepes ku nanti..huhuuu!!

azlia berkata...

ahhh..tension!..tension!

azlia berkata...

pengat durian la katakan...sah2 sedap..hu..hu..

IntaNBerliaN berkata...

wah sedap tu.. :-)

azlia berkata...

a'ah intan.. ndak2 bila dah sejuk, masuk dalam peti ais.. slurp..slurp.. la..

s h a berkata...

Beshnye...sy suke.sy suke.hehe.simple je kn buat die.tapi kena ade kerajinan jgk.hehe. :)

azlia berkata...

ha..ha..btul tu..nk wat benda walau senang cam mana pun..kena ada rajin gak klu x ..x jadi..lg satu klu dah teringin sesangat nak makan..baru ble buat! kan!