Pengikut

Selasa, 20 Januari 2015

Cream Brulee Aku

      Assalammualaikum...hari ni aku buat Cream Brulee. Salah seorang Boss aku tu suka sangat makan benda ala2 Puding2 ni, apatah lagi Cream Brulee ni. Asyik cakap kat Secret Recipe tu sedap sangat2, tension aku dengar..ha..ha.  So aku plan nak buat untuk dia masa Birthday dia nanti..tapi masa tu aku tak sempat nak buat Cream Brulee ni, aku hanya buat Puding Pandan je untuk dia. Tapi next weeknya aku buat juga untuk dia..dah niat kan. So masa tu lah 1st time aku buat Cream Brulee ni, tapi lupa lak nak ambil gambar bagai..aduh! 
      Bila aku bagi je dia benda ni, aku cakaplah kat dia sebenarnya saya nak buat Cream Brulee ni untuk Birthday dia hari tu, tapi tak sempat lak. Member nak menangis terharu, sebab ada orang nak buat Cream Brulee ni untuk Birthday dia! kami ni semua dah beransur menua tu yang taching sangat he..he. Nasip baik dia suka..sedap katanya..alhamdulillah. 
      Resepi aku google je..lebih kurang sama diantara bloger2..cuma tang gula & cream lah ikut kemanisan & kelemakkan yang korang suka. Cumaaaaa....aku tak ada api touch tu hwaaaaa! so aku masuk dalam oven balik untuk cairkan gula tabur tu.. Secara keseluruhannya Cream Brulee aku ni...suksesssss beb! banyak yang suka..ni dah kali keberapa dah aku buat Cream Brulee ni. Cer try! he..he. Layan Album aku ni ye...
      

Cream Brulee aku..


Bahan2:
4 biji kuning telur
2 sudu besar gula kastor
600ml whipping cream
1 sudu kecil esen vanilla
sedikit gula kastor (utk ditaburkan diatasnya)

cara:- 
pukul telur dan gula hingga sebati
- letak krim dlm periuk kecil buat secara double-boiler tapi pastikan air dlm periuk mendidih perlahan- kacau supaya krim tidak hangus
- bila krim jadi suam, masukkan campuran telur
- kacau tanpa henti hingga pekat (pastikan air dibawah periuk mendidih perlahan)
- masukkan sedikit esen vanila dan kacaukan supaya jadi sebati
- tapiskan ke dlm 6 mangkuk kecil yg tahan panas
- letak mangkuk dlm tin pembakar berisi 2.5cm air
- bakar dlm oven 140c selama 40 min
- biar sejuk sebelum diletak dlm peti sejuk semalaman
- taburkan gula kastor, grill hingga gula diatasnya menjadi keperangan
- biar sejuk kemudian disimpan didlm peti sejuk selama 2 jam sebelum dimakan

Aku pakai 5 biji telur kuning sebab telur kecil daa..
kacau sebati sikit2 je..

Cream yang dipanaskan tadi..

Tapis dalam acuan..

Dah siap bakar..camni la..


Tabur gula diatasnya

Aku memandai-mandai campur gula putih tu dgn sedikit gula perang & serbuk kayu manis sikit..he..he.

Tada!!! dah siap..

Kawan2 cakap sedap je! hu..hu..


Bubuy!!!



Tiada ulasan: