Pengikut

Khamis, 11 April 2013

Oreo Peanut Butter Cheese Cake

       Assalammualaikum bloger semua, semalam aku buat Oreo Peanut Butter Cheese Cake. Punyalah lama aku mengidam nak buat sendiri Cheese Cake ni, baru semalam aku mental giler2 punya nak buat gak kek ni hari ni!!! he..he.. Resepi ni aku ambil dari rancangan tv "Nigella Kitchen". Aku memang minat Nigella ni, sebab dia ni masak sempoi pastu dia ni jenis suka makan (macam aku gak la).
      1st time buat Cheese Cake Nigella ni..best la..tak muak pun makan banyak2 & yang penting tak bau susu, maklum la aku tak minum susu. Ni aku tulis resepi Nigella yang aku guna untuk korang bandingkan dengan resepi yang biasa korang  guna..enjoyyy!!!

 Oreo Peanut Butter Cheese Cake
 

 Oreo Peanut Butter Cheese Cake

bahan A:-
200g biskut yang dikisar (aku guna biskut oreo)
100g coklat chip
50g butter yang telah dicairkan
50g peanut butter

cara:-
campurkan sebua bahan diatas gaul hingga sebati, masukkan dalam loyang pembakar, tekankan biar padat.
simpan dalam peti ais selama 2 jam.

bahan B (krim):- (aku guna separuh je bahagian krim ni sebab aku tak suka sangat makan cheese. sebab tu kek aku rendah je kan!!)

500g cheese cream
100g sour krim
3 biji telur
3 biji kuning telur
200g gula halus
50g peanut butter

op: aku tambah 3 sudu besar tepung supaya aku makan tak la rasa cheese sangat.

cara:-
campurkan semua bahan, pukul sampai kembang, tuangkan dalam loyang biskut yang dipadatkan tadi.
bakar170C selama 50min (bergantung pada oven masing2.

bahan C (krim):
250g krim
100g coklat masakan yang dicairkan
30g gula perang

cara:
campurkan semua bahan krim tadi, tuangkan atas cheese cake yang telah masak tadi, masukan dalam oven selama 10 min dan biarkan sejuk serta bolehlah di hidang..

 200g biskut oreo yang aku dah buang krim kat tengah tu..

blander halus biskut tadi

campurkan bahan A

 biskut yang telah di padatkan

tuang bahan B

 tuangbahan C diatas kek yang telah masak tadi

nyam..nyam..

tada!!!

jumpa lagi yarrr!!!

11 ulasan:

Annamariana1989 berkata...

wah... sedapnyaa.. nice sharing :)

LoLi berkata...

mintak sket..meleleh air liur da :'(

inahar ali berkata...

fuiyoo..terbaekk dr ladang!!! meleleh ayaqliuq wa ckp lu beb!!

azlia berkata...

ha..ha..

azlia berkata...

he..he..

azlia berkata...

hu..hu..

azlia berkata...

resepi yang best la utk org yang 1st time buat cheese cake ni..

Twenty Thirteen berkata...

=) rajinnyeee...!! looking forward for other recipe..!! :D jmput singgah n follow blog saya juga ye.. tq

Unknown berkata...

sedapnya..kalau dekat boleh rasa kan..=)

azlia berkata...

he..he..boleh je..

Myra Jay berkata...

Wowww memang sedap...
kek cheese ni mmg MJ suka..
rasa mcm nk buat jgklah...