Pengikut

Jumaat, 26 Julai 2013

Biskut Cornflakes Mama..

       Biskut Raya pertama ku...Biskut Cornflakes Mama!  Mama?! kenapa mama?! Biskut ni biskut orang lama, dari aku kecil dulu aku memang suka sangat2 biskut ni. Tapi bila tanya mak..mak da tak ingat resepinya. Nasib baik mama ( mak bos aku ) tiap2 tahun buat. Tiap2 tahun gak la aku makan & tiap2 tahun gak la aku minta resepinya, tapi bos aku Dr Aida semedang tak ingat nak ambil dari mama. Cuma tahun lepas je baru aku dapat resepinya, tu pun sebab tahun lepas adik Dr Aida yang buat biskut tu, so dia ada resepinya terus dia email kat aku.. Terima kasih bebanyak mama, sebab masih ingat sukatan2 untuk resepi ini, terima kasih kak Ani ( adik Dr Aida ) sebab email kat aku, kalau tak pupus lak originality biskut ni pastu kempunan la aku tak dapat makan biskut ni selama-lamanya..aduh!...

Ni la biskut Cornflakes  kesukaan ku..





Errr..memang aku yang teringin makan ni..tapi aku bz keje..so mereka2 ini la yang berjasa membuat biskut kegemaran ku itu..ha..ha..
Tp bila dorg bau je biskut ni..semua kata sedapnya bau..x sabar nak makan buka puasa nanti..terbaekkk!





Resepi Biskut Cornflakes Mama.

Bahan2:

4 oz gula halus

6 oz butter2

 biji telur ( kuning sahaja )

10 oz tepung

8 oz cornflakes (masukkan sedikit Demi sedikit - agak2 tak terlalu byk)

1 teaspoon esen vanilla

 2 sudu besar susu cair ( yg ni x de dlm resepi, tp aku pandai2 tambah coz mak aku cakap dulu dia ada masuk susu skit..tp jgn risau..jd gak tu..harum bau biskut tu..)

Cara-cara membuat:

Pukul gula, butter dan telur sehingga kembang. Masukkan tepung dan cornflakes serta esen vanilla dan kacau hingga rata. Jemput kecil2 dan diatur dalam dulang.

* Kalau guna cornflakes tak de brand lagi senang coz x tebal sangat. 

* 1oz sama dengan 30g


Tada..dah siap!

Bye..Bye..


6 ulasan:

norhasnizakhalid berkata...

oo mak aii, mesti sedap, rangup dan menyelerakan, tengok pun dah tau.. hihi

azlia berkata...

Ha..ha..tau x pe..tp mmg rangup & best la..x tipu tau..he..he

NEKCIK berkata...

Betul ni tak tipu???? Ha ha melawak jer...nti nekcik cuba terai..sbb nekcik pun suker biskut ni

nita berkata...

wah...mai sebalang nak rasa... :P

azlia berkata...

x tipu nekcik..original dpt resepi dr tok mama ni!! ini rasa original mcm dulu2.. skrg ni dah mcm2 diolahnya..

azlia berkata...

ha..ha..sebalang yg tinggalkat umah tu..tinggal 1/4 balang je ni..hu..hu..